Inici Index     Anterior Següent
Valors i ètica sostenibilista

1. Podem parlar de valors humans des de l'enginyeria?

Ossama bin Laden (suposat dirigent del moviment terrorista fonamentalista islàmic Al-Qaeda) era enginyer civil (que nosaltres en diríem 'de camins'). Khalid Sheik Mohamed (suposat planificador dels atemptats de les Torres Bessones) és graduat en enginyeria i màster en arquitectura. Dels 25 segrestadors dels avions, 8 eren enginyers, començant pel cap del comando, Mohamed Atta, enginyer mecànic.

osama   khalid  atta

L’últim intent d’atemptat a Nova York (1 de maig de 2010) va ser comès per Faisal Shazad, graduat en enginyeria i màster en administració d’empreses. El president de l’Iran (no diem que sigui un terrorista, però és fonamentalista i poc democràtic), Mahmud Ahmadinejad, també és enginyer de camins.

ahmadinejad

Més enllà de les anècdotes personals, fins ara el 60 % dels terroristes islàmics nascuts o educats al “món occidental” són enginyers. La barreja entre l’enginyeria i la religió sembla que és particularment significativa, ja que la resta d’organitzacions terroristes no mostren aquesta anomalia, excepte entre els dirigents de l’extrema dreta dels EUA. De fet, en aquest país el 46 % dels homes enginyers es declaren conservadors i religiosos, enfront del 22 % dels homes científics.

Quines sembla que són les raons d’aquest lligam “enginyeria-terrorisme religiós conservador”? Estadísticament sembla que l’enginyeria atreu algunes personalitats amb trets autistes, que busquen refugi en un món ordenat i amb menys tracte humà que altres. També, òbviament, a les nostres escoles els ensenyem a intentar resoldre els problemes de la manera més directa i senzilla possible, i fins ara no donem gaire importància a la raó social de tot plegat. I finalment, també d'acord amb les dades estadístiques recollides, aquests joves enginyers formen part d’una elit educada que aspira a aconseguir diners i prestigi, però que quan troben fracàs i discriminació (o aïllament estudiant a l'estranger) busquen refugi en la religió.

Veure el document Engineers of Jihad

Però, per definició, l’enginyeria consisteix en “la creació i el manteniment de sistemes físics mitjançant l’aplicació del mètode científic amb l’objectiu de resoldre els problemes de la societat”.

Tot i que, podem i hem de parlar dels valors humans i socials des de l'enginyeria, fins ara ha estat un aspecte particularment oblidat en aquest tipus d'estudis.